فرصت‌های شغلی
EN
EN

طراحی بسته بندی کود و خاک

کودها یکی از اصلی‌‌ترین ابزارها در صنعت کشاورزی به شمار می‌روند. همانطور که مصرف ویتامین‌ها، مواد مغذی را برای بدن ما انسان‌ها تامین می‌کند، کودها نیز وظیفه تامین مواد مغذی گیاهان را بر عهده دارند و از خاک محافظت می‌کنند. علاوه بر این کودها سبب افزایش عمق ریشه در خاک، حفظ رطوبت و مقاومت در برابر آفات می‌شوند. طراحی بسته بندی کود و مواد شیمیایی مناسب، ذخیره و انبار کردن صحیح و همینطور استفاده درست از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیریت صحیح کود در کنار سایر اجزای کشاورزی مانند بذر، آبیاری، سم‌های آفت‌کش و … بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت مشکلات زیادی از جمله خسارت‌های اقتصادی به وجود خواهد آمد. یکی از جنبه‌های مدیریت صحیح کود، طراحی بسته بندی کود است. به طور کلی طراحی بسته بندی محصول باعث می شود تا برتری بیشتری نسبت به رقبا داشته باشید.

طراحی بسته بندی پاکت کود و خاک
پاکت کود گیاهی کشاورزی

طراحی پاکت بسته بندی کود کشاورزی

طراحی بسته بندی کود کشاورزی مستلزم در نظر گرفتن دقیق عوامل متعددی از جمله عملکرد، برند و پایداری است. ابتدا مشخص می‌شود که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و چه نوع کودی از جمله شیمیایی، ارگانیک، زیستی و غیره تولید می‌شود. سپس برای طراحی بسته بندی کود یک استراتژی برندینگ ایجاد می‌شود که ارزش‌های شرکت و مزایای محصول شما را به اشتراک بگذارد.

طراحان ما در استودیو فهار از گرافیک‌ها، تصاویر و رنگ‌های جذاب استفاده می‌کنند تا هویت برند شما را منعکس کنند. نکته مهم بعدی به پایداری مربوط است. متریال ساخت پاکت بسته بندی کود باید مقاومت بالایی در شرایط محیطی داشته باشد و بتواند الزامات محیط زیستی را برآورده کند. همچنین امکان طراحی کاتالوگ کود شیمیایی و سایر کودها برای معرفی به مشتری ارائه می‌شوند.

انواع کود شیمیایی

تهیه کودها فرایند هزینه‌بر و گران قیمتی به دنبال دارد که در بسیاری موارد تهیه آن‌ها نیاز به منابع رو به کاهش مثل نفت و زغال سنگ دارد. به طور کلی کودها سه دسته‌ بندی عمده دارند که عبارت هستند از:

  • کودهای نیتروژن دار: نیتروژن در آب حل می‌شود و توسط گیاه به مصرف می‌رسد. این دسته از کودها نیز خود انواع گوناگونی دارند که برخی دیرتر در آب حل شده و مناسب گیاهانی است که رشد طولانی مدت‌تری داشته و به سرعت نیاز به آن ندارند و برخی نیز زودتر در آب حل شده و مصرف می‌شوند.
  • کودهای فسفاته: که محلول در آب و یا نا محلول بوده و با توجه به شرایط، مورد استفاد قرار می‌گیرند. پس توجه به این نوع کود در طراحی بسته بندی کود حیوانی واجب است.
  • کودهای پتاسیم دار: در طراحی بسته بندی کود کشاورزی یا حیوانی باید به این نکته توجه کنیم که برخی از کودها نیز هستند که با دارا بودن هر سه ماده مغذی، گیاه را تقویت می‌کنند.

دلایل اهمیت طراحی بسته ‌بندی کود و مواد شیمیایی

طبق تحقیقات انجام شده، بازار جهانی کودهای شیمیایی در سال 2019، 34.65 میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می‌رود که تا سال 2027 به 66.56 میلیارد دلار برسد. این نکته خود دلیلی بر توجه به اهمیت طراحی پاکت بسته ‌بندی کود و مواد شیمیایی است.

یکی از موارد مهم در طراحی نایلون بسته بندی کود و مواد شیمیایی این است که از محتوی خود محافظت کرده و پوشش مناسبی برای حفظ کیفیت آن نیز باشند. به علاوه دلایل دیگر برای اهمیت آن عبارت است از موارد زیر:

  • کودها تمایل زیادی به جذب رطوبت دارند و خواص آن‌ها پس از مرطوب شدن تغییر می‌کند. به طور مثال با جذب رطوبت دچار چسبندگی شده و به طور یکنواخت روی زمین پخش نمی‌شوند.
  • ذخیره کردن کودها می‌تواند منجر به نفوذشان به آب‌های زیرزمینی و آلوده کردن آن‌ها خصوصا توسط نیتروژن و فسفر باشد.
  • کودها هم‌چنین می‌توانند با نفوذ به دریاچه‌ها و جوی‌های آب و یا ورود به سایر زمین‌های کشاورزی سبب آلودگی و ایجاد مشکل برای آن‌ها شوند.
  • بسیاری از مواد شیمیایی در برابر آب و هوا و حرارت و تابش خورشید مقاومت ندارند.
  • کودها و مواد شیمیایی نباید دچار آلودگی و ناخالصی شوند.

با توجه به این دلایل است که داشتن یک پوشش مناسب و با کیفیت در طراحی بسته ‌بندی کود و مواد شیمیایی اهمیت زیادی دارد. به عنوان صاحب یک برند یا محصول علاوه بر بسته بندی محصول باید به سایر نکات مثل طراحی لیبل محصول، اندازه و ابعاد بسته بندی توجه نمود.

بسته بندی کود بلان هوک

نمونه‌های بسته بندی کود کشاورزی

طراحی بسته بندی خاک

بسته بندی کود و خاک مستلزم ارائه اطلاعات ضروری به مشتریان، افزایش دید برند و کمک به تجربه کاربری مثبت برای افراد است. کیسه بسته بندی کود و خاک معمولاً در کیسه‌هایی با اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود تا نیازهای بازار از جمله کاربران خانگی و کشاورزان را برآورده کنند.

علاوه بر اعمال عناصر بصری مانند استفاده از رنگ، تصاویر و طرح‌های چشم نواز که توجه مخاطب را به خود جلب کنند، طراحی کیسه کود و خاک گلدان با توجه به شکل بسته بندی، مکانیسم باز و بسته کردن، ابعاد و سایر موارد انجام می‌شود. هدف طراحان استودیو فهار این است که اولاً کسب و کار شما بتواند در بازار رقابتی امروز خود را به شکلی متمایز نشان دهد، دوماً تجربه کاربری مشتریان شما افزایش دهد تا از خرید و استفاده از محصولت کشاورزی کمال رضایت را داشته باشند.

طراحی بسته بندی سموم کشاورزی

طراحی بسته بندی برای آفت کش‌های کشاورزی مستلزم بررسی دقیق ایمنی، انطباق با مقررات و اثربخشی در انتقال اطلاعات مهم به کاربران است. اول این طراحی بسته بندی سموم کشاورزی باید ایمنی را هم برای کاربران و هم برای محیط زیست در اولویت قرار دهد. پس نوع متریال ساخت پاکت یا بسته بندی اهمیت بالایی دارد. در حالی که رعایت ایمنی و مقررات بسیار مهم است، طراحی پاکت سموم کشاورزی باید در راستای هویت برند انجام شود.

اهمیت توجه به طراحی پاکت بسته بندی سم و طراحی لیبل کود کشاورزی تا اندازه‌ای است موفقیت و شکست برند را نتیجه می‌دهد. ایجاد یک هویت بصری قوی از طراحی بسته بندی، کاتالوگ کود کشاورزی، برند شما در معرض دید مشتریان هدف قرار می‌دهد. متخصصان استودیو فهار در همه زمینه‌های طراح بسته بندی یا پاکت سموم باغبانی کمک می‌کنند.

بسته بندی سم کشاورزی
طراحی بسته بندی بذر گیاه

طراحی پاکت یا بسته بندی بذر

طراحی بسته بندی بذر کاری تخصصی است، زیرا باید به شکلی انجام شود که محصول شما را در بین هزاران محصول دیگر متمایز کند. استفاده از لوگو و رنگ‌های برند به همراه یک طراحی نوآورانه روی پاکت مخصوص بذر گیاه باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود و اعتماد مشتری را جلب می‌کند. استفاده از تصاویری روشن و چشم نواز می‌تواند توجه را به خود جلب کند و مشتریان را به خرید سوق دهد.

مهم است که در طراحی پاکت بذر نام واریته (رقم) بذر به وضوح نمایش داده شود و توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های مهمی مانند نوع بذر، شرایط کاشت، عادات رشد و سایر موارد اعمال شود. طراحان استودیو فهار در طراحی پاکت بسته بندی بذر گیاهی از فونت‌های واضح، نوآورانه و خوانا استفاده می‌کنند تا هم هویت برند را نشان دهند و هم توجه خریدار را جلب کنند.

انواع بسته‌ بندی کود و مواد شیمیایی

پلی پروپیلن

یکی از موادی که برای طراحی بسته‌ بندی کود و مواد شیمیایی مناسب است و از تداخل بین کود و محیط جلوگیری می‌کند استفاده از مواد پلی پروپیلن است. لازم است بدانید که کیسه‌های پروپیلن بسیار سبک هستند، در  برابر آب مقاومت مطلوبی و استحکام بالایی دارند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. در نتیجه پوشش‌های ساخته شده از این مواد برای بسته بندی گچ، سیمان، کود و سایر مواد شیمیایی بسیار مفید خواهد بود.

پلی اتیلن

کیسه‌های پلی اتیلن اگرچه مزایای خود را دارند ولی نسبت به پروپیلن مقاوم کمتری داشته و باید از اجسام نوک تیز دور بمانند. راهکار حل این مشکل نیز آن است که در طراحی بسته بندی کود کشاورزی از یک پوشش سه لایه برای مواد شیمیایی توسط آن استفاده کنند.

مزایای طراحی بسته بندی کود پروپیلن

مقاومت شیمیایی

موادی که در ساخت کیسه‌های بسته بندی استفاده می‌شوند از آن جهت که ممکن است واکنش شیمیایی داده و سبب تغییر کیفیت کود شوند نیز بسیار مهم خواهند بود. مواد پروپیلن مقاومت شیمیایی بالایی دارند و بنابراین با کود و یا بر اثر تابش آفتاب و … واکنش نداده و تغییراتی را به وجود نمی‌آورند. آن‌ها هم‌چنین از نشت مواد شیمیایی جلوگیری کرده و محافظ آن‌ها هستند. توجه به این موارد باعث می شود تا یک طراحی بسته بندی کود حیوانی اصولی تر داشته باشید.

طراحی بسته بندی کود

مقاومت در برابر رطوبت

همانطور که گفته شد، نفوذ آب و رطوبت می‌تواند کود را دچار تغییرات کند، این در حالی است که پروپیلن‌ها در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند و آب را دفع می‌کنند. بنابراین از مواد شیمیایی درون خود به بهترین شکل نگهداری خواهند کرد. این موضوع باعث می شود تا در طراحی بسته بندی کود حیوانی تغییراتی صورت گیرد.

بسته بندی کود و مواد شیمیایی و سبک بودن آن‌ها

کیسه بسته بندی کود ساخته شده از این مواد در عین دوام بالا در برابر پارگی و آسیب، وزن کمی داشته و به دلیل سبک بودن حمل آن‌ها نیز راحت است. سبک بودن بسته بندی و نیز طراحی بسته بندی کود خلاقانه و شیک باعث می شود تا محصول شما نیز در میان رقبا متفاوت تر دیده شود.

ضد استاتیک بودن

ویژگی مهمی باید در فناوری ساخت برخی پلاستیک‌ها و طراحی نایلون بسته بندی کود لحاظ شود. در حقیقت مواد پلاستیکی که در تماس با هم قرار می‌گیرند دارای بار الکتریکی می‌شوند و این بار می‌تواند موجب ایجاد جرقه و در مواردی انفجار شود و همینطور به سبب باردار بودن، ذرات معلق در هوا و گرد و غبار و … را به خود جذب می‌کنند. در این میان مواد پروپیلن با داشتن خاصیت ضد استاتیک کمک می‌کند تا زمان چیدن آن‌ها در انبار و روی یکدیگر مشکلی نداشته باشد و از ظرفیت موجود در فضای انبار بیشترین استفاده صورت بگیرد.

صرفه اقتصادی

هنگام بسته ‌بندی کود و مواد شیمیایی علاوه بر آن که با کیفیت بودن مدنظر افراد است، داشتن صرفه اقتصادی نیز بسیار مهم است. مواد پروپیلن علاوه بر دارا بودن خواص فوق، قیمت کمی داشته و به صرفه هستند. در کنار این عوامل، قیمت طراحی بسته بندی کود نیز باید در در محاسبه قیمت کل لحاظ شود.

بسته بندی کود و مواد شیمیایی با کاغذ کرافت

استفاده از کاغذ کرافت و قراردادن لایه دومی از جنس پلاستیک برای آن که مقاومت آن بیشتر شود نیز نوع سومی از انواع مواد بسته بندی است. این پوشش 100درصد در برابر هوا مقاوم بوده، دوستدار محیط زیست است و چاپ روی آن آسان‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود. تنها اشکال این پوشش آن است که در برابر آب مقاومت چندانی ندارد به همین سبب یک پوشش پلاستیکی را نیز برای افزایش مقاومت به آن می‌افزایند.

موارد دیگر مثل روکش نهایی روی کیسه‌ها برای افزودن به مقاومت آن‌ها در هر نوع طراحی بسته بندی کود کشاورزی و هم‌چنین ایجاد یک فضای شفاف پنجره مانند برای اینکه افراد بتوانند از روی کیسه محتویات داخل آن را به خوبی مشاهده کنند نیز از موارد جالب توجه در یک بسته بندی با کیفیت است.

بسته بندی کود پاکتی

نکات مهم در تهیه بسته ‌بندی کود و مواد شیمیایی

برای طراحی کیسه کود و خاک گلدان مناسب توجه به کیفیت بسته‌بندی، ماده‌ای که قرار است بسته بندی شود، عوامل زیست محیطی و قیمت اهمیت دارند. بنابراین مانند هر خرید دیگری، لزوما گران‌ترین و باکیفیت ترین گزینه مناسب ما نیست، بلکه باید میان همه فاکتورها با بودجه خود تعادل برقرار کنیم. نکات مهم در تهیه بسته بندی عبارت هستند از:

1. استفاده و کاربرد

توجه به اینکه آیا نیاز به پوششی داریم که صرفا برای یکبار مصرف بتوانیم از آن برای طراحی بسته بندی کود استفاده کنیم و یا توجه به بازیافت و یا انبار کردن آن برای ما اهمیت دارد؟

2. توجه به هزینه‌

اگر صرفه جویی در هزینه برای شما مهم است و با هدف یکبار مصرف می‌خواهید آن را بسته بندی کنید می‌توانید از پوششی با کیفیت پایین‌تر که استحکام کمتری داشته استفاده کنید و همینطور برای چاپ لوگو و سایر مشخصات نیز از ارزان‌ترین نوع استفاده کنید. بسته به اینکه طراحی را به کدام شرکت طراح بسته بندی کود بسپارید، هزینه های شما متفاوت خواهد بود.

3. الزامات خاص و ویژه

زمانی که قصد صادرات دارید و یا کود شما ویژگی خاصی دارد و… نیاز به بسته بندی متفاوت و مناسب با شرایط خود دارید، می توانید با صرف هزینه بیشتر نوع سفارشی را تهیه کنید.

4. نیازهای مختلف

مشتریان مختلف، نیازهای متفاوتی دارند. پس به جای یک نوع بسته بندی ثابت بهتر است در وزن‌های مختلف متناسب با نیاز مصرف کننده آن‌ها را عرضه کنیم. بطور مثال در  طراحی پاکت بذر یا طراحی لیبل کود کشاورزی توجه به خواسته مشتری و ترکیب آن با هنر طراح می تواند منجر به ایجاد بسته بندی خاص و زیبا شود.

برای طراحی بسته بندی کود و مواد شیمیایی می‌توانید از نظر متخصصان آژانس تبلیغاتی فهار بهره‌مند شوید. با توجه به تمامی عواملی که ذکر کردیم باید متناسب با نیاز و بودجه خود بهترین نوع بسته بندی را برای این مواد داشته باشید. متخصصان ما با سال‌ها تجربه آماده خدمت رسانی در زمینه طراحی و اجرا انواع بسته بندی هستند.

بسته بندی کود شیمیاییسخن پایانی

کودها و مواد شیمیایی از عناصر مهم صنعت کشاورزی هستند که علاوه بر این اهمیت، بسیاری از آن‌ها حساسیت‌های بالایی داشته و نیاز به ایجاد یک پوشش و بسته بندی مناسب دارند. بنابراین اگر تولید کننده کود هستید و محصول خود را چه در محل تولید و یا در محل توزیع بسته بندی می‌کنید، لازم است قبل از حمل و نقل و عرضه به توزیع کنندگان و مشتریان، آن را به بهترین شکل بسته بندی کنید. طراحی بسته بندی کود مناسب علاوه بر آن که جابه‌جایی محصول را برای افراد آسان می‌کند از ویژگی محصول شما محافظت کرده و مانع از افت کیفیت آن و آسیب‌های احتمالی و خسارات مالی می‌شود. از اینکه همراه استودیو فهار بودید صمیمانه از شما ممنونیم.

5/5-(2امتیاز)