طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی

طراحی بسته بندی محصولات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی و لوازم برقی انواع بسیار گوناگونی دارند که هر یک از آنها نیاز به بسته بندی ایمن و جذاب دارد که بتواند از محصول محافظت کند، توجه مخاطبان را جلب کند و موجب توسعه برند بهتر شما شود. از آنجایی که این لوازم ارزش افزوده دارند، بسته بندی آن ها بسیار حساس تر و پر اهمیت تر است. طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی معمولا به صورت طراحی جعبه بسته بندی یا کارتن است که کیفیت بالایی دارند و بسیار محکم هستند. همین مقاوم بودن باعث می شود تا بر اثر جابه جایی و انبار کردن محصول، آسیبی به آن وارد نشود.

مجموعه استودیو فهار به صورت حرفه ای جذاب ترین طراحی بسته بندی محصول را برای بسته بندی محصولات الکترونیکی اجرا می کند. می توانید طرح های دلخواه خود را سفارش دهید تا متناسب با سلیقه شما زیباترین طراحی ها را چاپ و اجرا کنیم.

اهمیت و نقش طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی در توسعه برند

طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی اهمیت بسیار زیادی در معرفی محصول و برندینگ دارد. در حال حاضر، بازار الکترونیک پر رقابت بوده و پوشش گسترده ‌ای دارد. بسته بندی مناسب محصولات الکترونیکی می ‌تواند تفاوت رقابتی را به ارمغان آورده و به تشخیص و شناسایی سریع ‌تر محصول کمک کند. طراحان بسته بندی با استفاده از رنگ ‌های جذاب، نقوش خلاقانه و شکل ‌های منحصربفرد، توجه مشتریان را به خود جلب می ‌کنند.

اهمیت و نقش طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی در توسعه برند

چیدمان مناسب در طراحی بسته بندی قطعات خودرو و قطعات الکترونیک درون بسته بندی نشان دهنده این است که شما به جزئيات کار خود علاقمند هستيد و از کيفيت محصول خود اطمينان داريد.

طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی می ‌تواند به شناسایی برند کمک کند. با استفاده از علامت تجاری، لوگو و نام برند در بسته بندی، مشتریان به راحتی محصولات شما را تشخیص می ‌دهند و با نام و نشان تجاری شما آشنا می ‌شوند. همچنین طراحان بسته بندی قطعات الکترونیکی باید به حفاظت از محصول در برابر ضربه، خوردگی، گرد و غبار و رطوبت توجه کافی را داشته باشند.

چیدمان مناسب قطعات الکترونیک درون بسته بندی، خطرات  حمل و نقل و اثرات جانبی حمل و نقل را کاهش می دهد و می تواند سلامت محصول را تضمین کند.

ضرورت طراحی لیبل و بسته بندی محصولات الکترونیکی

طراحی کارتن قطعات الکترونیکی را دست کم نگیرید! این طراحی اگر به صورت استاندارد و جذاب انجام شود، سبب چند برابر شدن فروش شما خواهد شد. اما چگونه؟ اولین نکته که باید به آن توجه کرد قیمت طراحی لیبل است. برای محصول خود ارزش قائل شوید و به دنبال لیبل های صرفاً ارزان اما بی‌کیفیت نباشید.

لیبل و طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی مناسب به مشتریان کمک می‌کند تا محصول را به راحتی شناسایی کنند. این امر به خصوص در فروشگاه‌ ها و سایت ‌های خرید آنلاین اهمیت دارد. این بسته بندی و لیبل های چاپ شده روی آن باید حاوی اطلاعات فنی کامل باشد، از جمله نام محصول، شرکت سازنده، شماره سریال، قابليت‌ های تكميلی و همچنین نحوه استفاده صحيح از آن.

در صورت نياز به تعمير يا بازگشت محصول، ليبل و بسته بندی بايد حاوی اطلاعات كافی درباره شركت يا فروشگاهی باشد كه قادر به ارائه خدمات پس از فروش باشد. بسته بندی مناسب، محصول را در مقابل آسيب ‌های فيزيكی، ضربه، رطوبت و گرد و غبار حفظ می کند.

انواع بسته بندی قطعات الکترونیکی

انواع بسته بندی قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی تنوع بالایی دارند و همین امر هم باعث می شود که از نظر بسته بندی نیز تنوع بالایی داشته باشند. شما باید هر یک از محصولات را متناسب با مشخصات، ابعاد و اندازه و دیگر ویژگی هایی که دارند بسته بندی کنید. از رایج ترین بسته بندی هایی که برای قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی (DIP) Dual In-line Package

این نوع بسته بندی شامل دو ردیف پایه است که قطعات الکترونیکی را درون آن قرار می ‌دهند. اغلب از این بسته بندی در قطعاتی مانند: تراشه ‌های مجتمع، ترانزیستورها و IC ها استفاده می‌ شود.

  • بسته بندی (SMD) Surface Mount Device

در این نوع بسته بندی، قطعات الکترونیکی به صورت سطحی روی صفحات مدارچاپی قرار می ‌گیرند. این نوع بسته بندی عموما برای قطعات کوچک و فضای صفحات مدارچاپی کم، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بسته بندی (BGA) Ball Grid Array
پایه ‌های قطعات الکترونیک به صورت گلوله شکل در زیر صفحات مدارچاپی جای داده شده است. این بسته بندی  در قطعات با تراشه ‌های بزرگ و پایه‌ های بیشتر قابل استفاده است.
  • بسته بندی (QFP) Quad Flat Package
در این بسته بندی پایه ‌های قطعات الکترونیک به صورت مستطیلی در چهار طرف قرار دارند. در قطعات با تراشه ‌های مجتمع و پایه‌ های کمتر معمولا از این بسته بندی استفاده می شود.
  • بسته بندی (TO) Transistor Outline
این نوع بسته بندی شامل چندین نوع است که به صورت استاندارد تولید می ‌شوند. از این بسته بندی در ترانزیستور و دیگر قطعات الکترونیک  استفاده می ‌شود.
  • جعبه های مقوایی
این جعبه ها مقاومت کمتری نسبت به دیگر بسته بندی ها دارند و از آنها برای بسته بندی لامپ ها، قطعات جانبی ، سیم ها و اتصالات و… استفاده می شود.
  • جعبه های چند لایه

 این چعبه ها تنوع بالایی از نظر شکل ظاهری و نوع درب دارند. مقاومت آن ها بیشتر بوده و می تواند در برابر ضربه و فشار از قطعه مد نظر محافظت کند. معمولا در طراحی کارتن لوازم خانگی از این نوع جعبه ها استفاده می شود. ناگفته نماند که تعداد لایه ها و ضخامت این باکس ها با هم فرق می کند.

طراحی بسته بندی قطعات کامپیوتری  

طراحی بسته بندی قطعات کامپیوتری  

طراحی بسته بندی لوازم کامپیوتری به دلیل ظرافیت و حساسیت های بالای این قطعات، اهمیت بسیار زیادی دارد. کوچک ترین ضربه و فشار باعث می شود که کارایی خود را از دست بدهند. به همین خاطر نیاز به یک بسته بندی  مناسب دارند. معمولا قطعات کامیپوتری یک بسته بندی نایلونی و پلاستیکی دارند.

این نایلون ها قطر 10 میلی متری دارند و دو لایه هستند. بعد از این پوشش، قطعات داخل کارتن های کوچک قرار داده می شوند. اگر این قطعا به صورت تکی به فروضش روند همین بسته بندی کافی خواهد بود. اما اگر به صورت پکیج یا ست و عمده عرضه شوند، یک بسته بندی سوم به عنوان کارتن یا جعبه بزرگتر هم برای آن ها در نظر گرفته می شود که می توان تمامی باکس ها را داخل آن قرار داد. با طراحی کارتن قطعات کامپیوتر جابه جایی آن بسیار اسان خواهد بود.

نکات مهم در طراحی بسته بندی لوازم الکترونیک

طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی و کامپیوتری باید طبق یک سری قوانین و اصول انجام شود. قوانین و مقررات صادر شده توسط سازمان ‌های نظارتی نظیر استانداردهای امنیت الکترونیک، استاندارد های EMC (الكترومغناطيس)، استانداردهای سلامت الكترومغناطيس (SAR)، استانداردهای ROHS (محيط زيست) و … باید رعایت شود. علاوه بر آن نکات دیگری هم هستند که باید مد نظر قرار دهید. از مهم ترین این رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از محصول: بسته بندی باید به طور کامل از لوازم الکترونیک حفاظت کند و آن ‌ها را در برابر خطرات مختلف مانند ضربه، رطوبت، گرد و غبار و اثرات الکترواستاتیک محافظت کند.
  • جذابیت بصری: بسته بندی باید جذاب و جالب باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و تمایل آن‌ ها را به خرید افزایش دهد.
  • بسته بندی باید ساده و قابل استفاده باشد: تا مشتریان به راحتی لوازم الکترونیک را از داخل آن خارج کنند و همچنین در صورت نیاز مجدد داخل آن قرار دهند.
  • حجم مناسب: حجم بسته بندی باید به اندازه کافیو تا حد امکان کوچک باشد تا هزینه حمل و نقل را کاهش دهد، اما باید به اندازه کافی هم بزرگ باشد تا لوازم الکترونیک را درون آن جای داد.
  • محافظت در برابر سرقت: بسته بندی باید قابلیت محافظت از لوازم الکترونیک در برابر سرقت را داشته باشد. این شامل استفاده از قفل ‌های مخصوص، پلاستیک ‌های ضخیم و سخت و استفاده از نشانگر‌های سرقت مانند RFID است.
مزیت های بسته بندی محصولات الکترونیکی

مزیت های بسته بندی محصولات الکترونیکی

طراحی لیبل و بسته بندی محصولات الکترونیکی تاثیر مستقیمی در جلب توجه مصرف کنندگان و افزایش خرید دارد. همچنین از محصول در برابر عوامل محیطی محافظت می کند. اما این تمامی مزیت های بسته بندی نیست. بلکه مزایای دیگری هم دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • امکان جابه جایی آسان را فراهم می کند.
  • از محصولات مشابه برندهای رقبا متمایز می شود.
  • می توان برای نگهداری قطعات از آن ها استفاده کرد.
  • اعتماد مشتریان را جلب می کند.
  • و…

نمونه طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی

اگر برای محصولات و قطعات الکترونیکی خود به طراحی بسته بندی در تهران نیاز دارید، ما در مجموعه استودیو فهار جذاب ترین طراحی ها را برای شما انجام می دهیم. می توانید نمونه کارهای بسته بندی قطعات الکترونیکی را در ادامه ببینید تا بتوانید به راحتی از آنها ایده بگیرید.

جمع بندی

بسته بندی قطعات الکترونیکی به شیوه های مختلف انجام می شود. برخی در جعبه ها قرار داده می شوند و می توانید لیبل های مختلف را روی آن چاپ کنید. همچنین می توانید در صورت تمایل روی باکس های بسته بندی برچسب و لیبل قرار دهید. هرچه خلاقیت بیشتری در طراحی بسته بندی قطعات الکترونیکی به خرج دهید جذابیت بسته بندی شما بیشتر شده و در نتیجه فروش بیشتری هم خواهد داشت. البته باید به فکر قیمت بسته بندی هم باشید تا روی قیمت فروش محصول تاثیر زیادی نگذارد.

4.1/5-(7امتیاز)

مطالب مشابه