انیمیشن ها قلبمان را نشانه می گیرند!
معنای انیمیشن چیست؟ واژه انیمیشن از زبان لاتین و به معنی «به حرکت درآوردن تصویر» است. پویانمایی یا انیمیشن (Animation) نمایشی تُند و پیوسته از تصاویر هنریِ دوبعدی، یا موقعیتهای مدلهای واقعی، برای ایجاد احساس حرکت است. همه ما حداقل چند شخصیت کارتونی یا انیمیشنی محبوب داریم که میتوانند حالمان را خوب کنند. انیمیشنها میتوانند سینمایی یا تبلیغاتی باشند. در ادامه میخواهیم به انیمیشن و ویژگیهای آن بپردازیم و شخصیتهای جذاب انیمیشن را معرفی کنیم.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
نگاهی بر تاریخچه انیمیشن یا پویانمایی
قدیمیترین نمونههای تلاش برای ایجاد توهم حرکت در طراحی ایستا را میتوان در نقاشیهای دوران نوسنگی غارها پیدا کرد. سفالینهای متعلق به مردم شهر سوخته یافت شده است که نقوش روی این جام، تکراری هدفمند دارد و حرکت را نشان میدهد. تکراری که پایه و اساس هنر انیمیشن امروز است .
انیمیشن تبلیغاتی: کلاغ خبرچین
امروزه ساخت انیمیشن تبلیغاتی جذاب موجب میشود در مورد برند شما تبلیغات دهان به دهان رشد تصاعدی پیدا کند. چرا که هدف نهایی تبلیغات دیجیتال تبدیل هر مخاطب به سفیر کسبوکار است. یک ویدیوی متحرک با کاراکترهای دوست داشتنی، جذابیت بیشتری نسبت به یک تصویر ایستا دارد. انیمیشن، یک یا چند شخصیت را به دنیایی عجیب یا خیالی و فانتزی وارد میکند و باعث میشود مخاطب با قهرمان داستان و البته برند شما و هدف تبلیغاتیتان همذات پنداری کند. یعنی گاهی بخندد، یاد بگیرد یا حتی غمگین شود و در تمامی این لحظات نام محصول و خدمات شما در ذهنش ثبت شود. ساخت انیمیشن تبلیغاتی و ساخت فیلم صنعتی موجب میشود که مخاطب آن را با آغوش باز بپذیرد!
استفاده برندهای معروف از انیمیشن تبلیغاتی
برندهای بزرگ بسیاری از قدرت انیمیشن تبلیغاتی استفاده میکنند تا بهتر و بیشتر در خاطرهها بمانند یا محصول جدید خود را به شیوهای ناب معرفی کنند. به عنوان نمونه میتوان از انیمیشن تبلیغاتی مک دونالد نام برد.
انیمیشن تبلیغاتی در استودیو توسعه برند فهار
به عنوان مثال، یکی از انیمیشنهایی که در استودیو توسعه برند فهار برای صباباتری ساخته شده، مرتبط با باتری صباکارا است. در این انیمیشن دو شخصیت مشتری و تعمیرکار داریم. پسر جوانی که به دلیل استفاده از یک سیستم صوتی پرقدرت، مدام با چالش خالی کردن باتری مواجه میشود، به تعمیرگاه میرود و تعمیرکار ماشین به او باتری صباکارا که مناسب برای همین کارا هست را پیشنهاد میدهد! شخصیتهای خلق شده دارای رفتار و حرکات جذاب و بامزهای هستند که موجب میشود مخاطب با آنها و داستانشان همراه شود.
انیمیشن طنز؛ محتوای ویروسی
جهان طنز چنان عظمت و مخاطبان چشمگیری دارد که بر هیچکس پوشیده نیست. حال اگر طنز را وارد دنیای انیمیشن سازی کنیم، قدرت طنزپردازی را میتوانیم با قابلیتهای شگفتانگیز انیمیشن ادغام کنیم و اثری خلاقانه و هنرمندانه را به وجود آوریم. انیمیشن طنز میتواند مسائل اجتماعی یا موضوعات چالش برانگیز را به تصویر بکشد.
انواع انیمیشن و جهانی رویایی
پویانمایی میتواند در قالب هر دو رسانه آنالوگ مانند فیلم متحرک، نوار ویدئو یا در رسانههای دیجیتال، پویانمایی فِلش و ویدئوی دیجیتال ضبط شده یا “GIF” پویا باشد. برای نمایشِ پویانمایی میتوان از یک دوربین، رایانه یا یک پروژکتور با فنآوریهای نو استفاده کرد.
1.پویانمایی سنتی یا انیمیشنهای نوستالژیک
در Animation های سنتی تصاویر به صورت دستی روی یک جسم فیزیکی کشیده میشوند و فریم به فریم به نمایش در میآیند. این تکنیک ادامه داشت تا زمانی که انیمیشنهای کامپیوتری روی کار آمدند. امروزه کمتر از انیمیشن سنتی استفاده میشود اما هنوز هم برخی به دلیل خاص بودن آن، از این روش استفاده میکنند.
-
سِل انیمیشن
سل در واقع صفحه شفافی است که میتواند از جنسهای مختلف ساخته شود از جمله شیشه طلق، نایلون و فیلم خام رادیولوژی هستند. طلق نایلونی هم سبک، انعطافپذیر و نشکن است و هم کم خطر، قابل بازیافت و ارزان قیمت.
از طریق این تکنیک، بازیگران میتوانستند در کنار کاراکترهای نقاشی قرار بگیرند، به همین خاطر در همان ابتدا مورد توجه قرار گرفتند. همچنین در پروژههای انیمیشن، موجب افزایش سرعت تولید قابل توجه شدند زیرا در این صورت دیگر نیازی نبود که فضاهای پس زمینه یا بک گراند بارها و بارها طراحی شوند. این تکنیک با ورود تکنیکهای نوین همچون بک پروجکشن و سپس پردههای سبز و آبی کنار رفت.
-
استاپ موشن
مجموعه تکنیکهایی که با تصویربرداری فریم به فریم توسط دوربین و عکاسی و در محیط فیزیکال واقعی ساخته میشوند، در زیر مجموعه استاپ موشن قرار میگیرند. در استاپ موشن، اجسام یا شخصیتهای درون صحنه را فریم به فریم به صورت ناچیزی حرکت میدهیم و عکس میگیریم. هنگامی که فریمهای فیلم به صورت متوالی نمایش داده شوند، توهم حرکت ایجاد میشود. مانند استاپ موشن گوسفند زبل،عروس مرده یا فرار جوجهای.
استاپ موشن نوعی انیمیشن است که در آن اشیای فیزیکی (مثل خمیر بازی) با اندازههای کوچک بین فریمهای عکس به صورت جداگانه و نامحسوس دستکاری میشوند. این تغییرات به گونهای است که هنگام پخش فریمها به نظر میرسد اشیا به صورت مستقل درحال حرکت هستند. استاپ موشن تکنیکی است ذاتاً سه بعدی که در برخی گونهها مانند کات اوت تنها در دو بعد تصویربرداری میشود و شامل روشهایی مثل زندهنگاری خمیری، کات اوت، زندهنگاری سیلوئت، موشن گرافیک، زندهنگاری عروسکی و پویانمایی رایانهای است.
2.انیمیشن دو بعدی و دنیای نوستالژیک
تصاویر انیمیشنی دو بعدی روی یک کامپیوتر با استفاده از گرافیک Bitmap یا با استفاده از گرافیک Vector ساخته یا ویرایش میشوند. انیمیشن دو بعدی کاربردهای زیادی دارد، مانند انیمیشن کامپیوتری آنالوگ، انیمیشن فلش و انیمیشن پاورپوینت.
(Final line advection animation) یک تکنیک است که در انیمیشن دو بعدی مورد استفاده قرار میگیرد تا به هنرمندان و انیماتورها نفوذ و کنترل بیشتری روی محصول نهایی بدهد، زیرا تمام کارها در یک قسمت انجام میگیرد.
3.انیماترونیک صوتی و اتونوماترونیک و والت دیزنی
یک نوع انیمیشن رباتیک است که با انیمیشن سه بعدی ترکیب میشود. این نوع توسط شرکت والت دیزنی برای نمایشها و جاذبههای پارکهای تفریحی دیزنی برای حرکت کردن و ایجاد صدا ساخته شده است. یک اتو انیمیشن با یک ربات اندرویدی تفاوت دارد، زیرا از حرکات و صداهای از پیش ضبط شده استفاده میکند و به محرک خارجی واکنش نشان نمی دهد.
4.انیمیشن خطی و احساس حرکت
مولد انیمیشن خطی (Linear Animation Generator) یک نوع انیمیشن با استفاده از قابهای تصویری ثابت است که داخل یک تونل یا لوله نصب شدهاند. با قرار دادن بیننده در یک حرکت خطی موازی با قابهای تصویری، حس حرکتی انیمیشن ایجاد میشود.
5.انیمیشنهای سه بعدی و نوشیدن حس واقعیت
انیمیشن سه بعدی دقیقاً مشابه جهان واقعی است، یعنی برخلاف انیمیشنهای دوبعدی که فقط طول و عرض اشیاء قابل مشاهده است. در انیمیشن های سه بعدی، بعد سوم یعنی عمق هم به اشیاء داده میشود. همین امر موجب میشود که دنیای انیمیشن سه بعدی قابل لمستر و باورپذیرتر باشد. افزودن عمق به انیمیشن، به ویژگیهایی مثل چرخش، پیچ و تابها و انحناء، مقیاس و نمای اشیاء جلوهای متفاوت میبخشد و برای صحنهها، زاویه دید و میزان نور و روشنایی نیز اهمیت مییابد.
6.چاکیمیشن و شبیه سازی
چاکیمیشن (Chuckimation) یک نوع انیمیشن است که توسط سازندگان سریال تلویزیونی Action League Now! ساخته شد. شخصیتها و اشیاء خارج از کادر دوربین حرکت داده میشوند تا حرف زدن را شبیه سازی کنند.
7.عروسک گردانی و جادوی حرکت
عروسکگردانی (Puppetry) بسیار قدیمی است و قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد میرسد. انیمیشن عروسک گردانی، یک نوع انیمیشن تئاتری یا اجرایی است که شامل حرکت دادن عروسکها است. عروسک گردانی اشکال مختلفی دارد که تمام آنها شامل حرکت دادن اشیای بیجان هستند. از این نوع نمایش به عنوان سرگرمی در نمایشها و تشریفات در مراسم، جشنها و کارناوال ها مورد استفاده میشود.
کلام آخر
انیمیشنها قلبمان را نشانه میگیرند! فرقی ندارد در چه سن و سالی باشیم. یک انیمیشن حرفهای با کاراکترهای خلاقانه و روایت داستانی ناب، چنان ما را مسحور خود میکند که بی درنگ محو دنیای رنگینکمانها و بادکنکها و حیوانات سخنگو میشویم.
مطالب مشابه
عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع با هلی شات توسط استودیو توسعه برند فهار
عکاسی با هلی شات چیست؟ عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در
اهمیت تیزر تبلیغاتی کافه و رستوران + ایده های جدید
نمونه کارهای ساخت تیزر تبلیغاتی مشاهده همه نمونه کارها رد شدن از کنار یک تابلو تبلیغاتی یا تصویر در اینترنت
تعرفه ساخت تیزر تبلیغاتی و تعیین قیمت نهایی
نمونه کارهای ساخت فیلم صنعتی مشاهده همه نمونه کارها خدمات مربوط به تولید تیزر تبلیغاتی با تعرفههای مختلفی انجام میشوند.
عکاسی صنعتی از کارخانه جات، پتروشیمی ها و 13 نکته ضروری که نیاز دارید بدانید
عکاسی صنعتی از کارخانه یکی از حوزههای مهم عکاسی است که در آن تصاویر از فرآیندهای صنعتی، ماشینآلات، تجهیزات، محیط