طراحی گرافیک در خدمت برندینگ

اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین تنها جامعه‌ای است که در آن تولد زیاد، سیگنال نگران‌کننده‌ای محسوب نمی‌شود. در حالی که شما این متن را می‌خوانید برندهای زیادی متولد می‌شوند حتی در صنعت‌هایی که تعداد رقبا تاکنون کم بوده است به دلیل تمایل سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه، شاهد رقابت شدیدتری خواهیم بود. در شرایط بد اقتصادی دهه اخیر در ایران، برای رشد یک برند نیاز به انتخاب استراتژی و تاکتیک است. شروع یک برند با مطالعات بازار شروع شده و با طراحی گرافیک جان می‌گیرد با بسته‌بندی شخصیت می‌گیرد و دیجیتال مارکتینگ می‌تواند سکوی پرتاب برای رشد باشد.

طراحی گرافیک

شروع طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین را می‌توان مربوط به اقتصاد پررونق آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم دانست! مأموریت طراحی گرافیک، خلق، توسعه و حفاظت از هویت بصری یک برند است.

انتخاب نام تجاری

اولین قدم پیش از شروع طراحی گرافیک انتخاب نام تجاری است. انتخاب یک نام تجاری ایده‌آل برای کالا و خدمات، پروسه‌ای چند وجهی است. شناخت بازار هدف، ذائقه‌شناسی و آرکتایپ مخاطب، قابلیت ثبت برند در اداره مالکیت نشان تجاری، قابلیت ثبت دامنه اینترنتی، ایجاد آیدی در شبکه‌های اجتماعی، یکپارچگی هویت بصری و اطلاع‌رسانی نشان تجاری در پروموشن‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، آینده‌نگری در خصوص خلق شعار سازمانی یا تگ‌لاین و پیام های تبلیغاتی یا اسلوگان، قابلیت طراحی لوگو و بسط و گسترش نام در حوزه طراحی گرافیک همه و همه سبب شده تا بر خلاف گذشته انتخاب یک نام تجاری خوب و طراحی و خلق یک نشان تجاری ایده‌آل، پروسه‌ای کارشناسی و تخصصی باشد.

حتی در مبحثی مثل فرانچایز که اهمیت موضوع چند برابر هست، ما در استودیو توسعه برند فهار سعی می‌کنیم با آگاهی از قوانین و مقررات، الزامات، بهره‌گیری از تجربه پروژه‌های قبلی به شما کمک کنیم تا در مسیر خلق و توسعه برند خود هزینه‌های هوشمندانه‌تری پرداخت کنید.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

طراحی گرافیک - طراحی لوگوی شرکت فرآورده های گوشتی ویلو
طراحی لوگوی شرکت فرآورده های گوشتی ویلو توسط استودیو توسعه برند فهار

لوگو فقط یک نشان تصویری خوش رنگ و لعاب نیست! در واقع لوگو یک مسأله است که از طریق تایپ، تصویر و رنگ در فضا حل می‌شود! شناخت از یک صنعت، تحلیل، ارائه راه­‌حل‌های متفاوت و انتخاب بهترین راه‌حل، پروسه‌ای است که می‌توان برای طراحی یک لوگوی ایده‌آل پیمود. هر لوگو چرایی‌هایی زیادی دارد که طراح با توجه به تجربه خود یک پاسخ تصویری به آن می‌دهد.

برای لوگوهای خلاقانه‌تر شما باید از مرز واقعیت‌ها بگذرید و طراحی را فراتر از طراحی بدانید! پوشش شما، هویت شماست و لوگو اولین لباسی است که بر تن یک برند می‌پوشانید پس در انتخاب آن حساسیت به خرج بدهید! برای طراحی لوگو نیازمند یک کارشناس برندینگ، یک دیجیتال مارکتر برای مطالعات بازار و نهایتاً یک طراح کارکشته هستید. برندهای بزرگ برای مردم طراحی شده‌اند نه برای صاحبان آن‌ها!

هر برند با توجه با آرکتایپی که دارد می‌تواند استراتژی متفاوتی داشته باشد! برای مثال لوگوی گوگل را تصور کنید با توجه به آرکتایپ حکیم (sage) و همه‌پسند بودن گوگل، ترجیح می‌دهد از یک لوگوی مینیمال استفاده کند. برندهای لاکچری پوشاک را در نظر بگیرید که طراحی گرافیک فوق العاده ای دارند، اکثراً از یک لوگوتایپ با فونت های اشرافی یا مدرن استفاده می‌کنند. سعی کنید لوگوی باشگاه‌ فوتبال مورد علاقه خود را تصور کنید فرقی نمی‌کند شما یک باواریایی یا روسونری باشید خواهید دید همه باشگاه‌های فوتبال معمولاً از یک نماد در کنار لوگوتایپ به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند.

جالب است که بدانید هیچ ماشین یا نرم‌افزاری نتوانسته است جای طراحی گرافیک را اشغال کند. طراح گرافیک مانند یک کامپایلر است که از شما محتواهای مختلفی را می­‌گیرد و در نهایت همان محتواها را با فقط یک تصویر روایت می‌کند.

طراحی لوگوی عسلیوم
طراحی لوگوی برند عسلیوم توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی برندبوک

به زبان ساده، برندبوک یا کتابچه برند شامل تمام مواردی است نمی‌خواهید همواره به تیم طراحی یا بازاریابی خود یادآوری کنید! برندبوک در واقع شناسنامه برند محسوب شده که کمک می‌کند با طراحی‌ها و استراتژی‌های سلیقه‌ای به شخصیت یک برند حمله نشود!

 اشتباهات چاپی به حداقل رسیده و همواره کیفیت چاپ و بسته‌بندی حفظ شود. در طراحی گرافیک طراحی و تدوین برندبوک در حالت حرفه‌ای می‌تواند پس از طراحی لوگو اتفاق بیفتد چرا که برندبوک ستون تبلیغات است و معمولاً شامل سه بخش، معرفی برند، دستورالعمل‌های بصری و گرافیکی و نهایتاً دستورالعمل‌های ارتباطی است.

در برندبوک می‌توانید مواردی مزیت رقابتی، ماموریت و افق فکری (Value, Mission, Vision)، خواستگاه نام برند، علائم تشکیل‌دهنده لوگو، گایدلاین‌های استفاده از لوگو در محیط‌های مختلف (سایز و رنگ‌های استاندارد)، رنگ‌های سازمانی (Color Chart)، لوکیشن‌های مجاز برای عکاسی، دکور شعبات، لحن برند(Tone of Voice) در مدیاهای متفاوت و یا حتی توضیحاتی راجع به جینگل (موزیک کوتاه تبلیغاتی) را مکتوب کرده و با طراحی گرافیکی هویت بیشتری برای آن بسازید. برای طراحی و تدوین یک برندبوک، به یک تیم شامل متخصص برندینگ، یک دیجیتال مارکتر و یک طراح باسابقه نیاز دارید.

طراحی برندبوک موسسه برکت
طراحی برندبوک موسسه برکت توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی کاتالوگ و بروشور

یکی دیگر از دسته بندی های طراحی گرافیک ، کاتالوگ یا کالانما یکی از ابزارهای تبلیغات مستقیم و همیشه در دسترس است. کاتالوگ‌های تبلیغاتی و کاتالوگ صنعتی را می‌توان یک نوع نسخه چاپ شده از وبسایت شما دانست و می‌توانند نویگیشن خوبی از محصولات شما برای مشتریان ایجاد کرده و با یونیفرم منحصر به فرد باعث بهبود تصویر برند می‌شوند. با توجه به تغییر رفتار مشتریان و رشد گجت‌ها و رسانه‌های دیجیتال و همچنین مشارکت برندها در حوزه محیط‌زیست، استفاده از کاتالوگ‌های آنلاین تصمیم هوشمندانه‌ای است.

طراحی کاتالوگ‌ و بروشورهای آنلاین، اینتراکتیو بوده و میانگین زمان حضور کاربر در سایت را افزایش داده و به زیادی وبسایت کمک زیادی می‌کنند. شناخت متریال مختلف و تکنیک‌های مختلف چاپ، تهیه خروجی مناسب با استانداردهای چاپی و ارتباط و شناخت مستقیم با چاپخانه‌های بزرگ و نظارت بر چاپ، تخصص ماست.

طراحی کاتالوگ سینا
طراحی کاتالوگ سینا توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی ست اداری

اوراق اداری، نماینده‌های خاموشی شرکت یا سازمان شما هستند که معمولاً شامل سربرگ، سالنامه، پاکت‌نامه، فاکتور و کارت ویزیت می‌باشد. یکپارچگی در طراحی ست اداری می‌تواند برندینگ و دیسیپلین سازمانی را ارتقا بخشیده امکان کپی‌سازی و سواستفاده‌های حقوقی را کاهش می‌دهد به یاد داشته باشید مهمترین اتفاقات مکتوب یک سازمان در درون اوراق اداری شکل می‌گیرد.

طراحی ست اداری ارشک
طراحی ست اداری ارشک توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی بنر و پوستر محیطی

به عقیده سِت گادین، برای ایجاد حس تمایز باید گاو بنفش صنعت تبلیغات باشید! شرایطی را تصور کنید که در طراحی بیلبوردها باید در کوتاهترین زمان با حداکثر شش کلمه(به سبک تلگراف) برای عرشه پل‌های یکی از بزرگترین و شلوغترین پایتخت‌های دنیا، توجه یک عابر خسته، یک راننده که در حال گله از اوضاع اقتصادی یا یک بازدیدکننده نمایشگاه را که در جستجوی سرویس بهداشتی است جلب کنید.

جالب است بدانید بیلبوردها با تبلیغات سیاسی در آلمان با روی کارآمدن نازی‌ها، شروع شد. ‌یبیلبوردها و بنرهای محیطی مکمل کمپین‌های دیجیتال هستند در بیلبوردها نیاز نیست راوی حرافی باشیم تنها کافیست نقاط فشار بصری یا نقطه طلایی را کشف کنیم و با زبان تصاویر سخن بگوییم یک محتوای خسته‌کننده دایره‌المعارفی را در فقط در قالب یک تصویر، نمایش بدهیم و از قدرت کلام یک کپی‌رایتر حرفه‌ای استفاده کنیم.

با تکنیک تیزینگ می‌توان شهرت سلبریتی‌ها و و خلاقیت کپی‌رایترها را در هم گره زد و در مخاطب ایجاد حس کنجاوی (Consideration)کرد. طراحی پوستر برای نمایشگاه نیازمند شناخت عمیق از موضوع نمایشگاه و استفاده از تکنیک‌های لوگومحور، فتومونتاژ یا فتومنیپولیشن یا مینیمال است.

طراحیی پوستر نمایشگاه خودرو
طراحیی پوستر نمایشگاه خودرو توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی لیبل

در طراحی گرافیک لیبل ها اهمیت بسیاری دارند. لیبل یا برچسب محصولات، نتیجه هنر طراح و چاپ و بسته‌بندی در شلف مغازه است. یک لیبل ایده‌آل، در شلف مغازه خودنمایی می‌کند و می‌تواند نام تجاری را در کورس رقابت با رقبا، ماندگار کند و بر تصمیم رفتار خرید مشتری تاثیر بسیاری می‌گذارد و حتی ممکن است سبب خرید ناگهانی محصول شما شود. یک طراحی لیبل حرفه‌ ای، هویت دارد و خود را به مشتریان قدیمی در زمان کوتاهتری نشان می‌دهد.

تنوع محصول به خاطر جغرافیای خاص ایران و منابع انسانی جوان در ایران بهترین فرصت برای ایجاد صنایع کوچک و متوسط مولد است. لیبل بخشی از پروسه برندینگ است و می‌تواند مانند یک اهرم در فروش عمل کند و برای محصول، یک ارزش افزوده ایجاد می‌کند. با یک لیبل استاندارد در طراحی گرافیک می‌توان در مارکت جهانی در فاز صادرات ظاهر شد و به خاطر تفاوت در نرخ ارز، نرخ بازگشت سرمایه بالایی داشت.

طراحی لیبل برند لوناک
طراحی لیبل برند لوناک توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی UI وبسایت و اپلیکیشن

در طراحی گرافیک باید توجه ویژه‌ای هم به طراحی Ui وبسایت داشته باشیم. Ui (User Experience) به زبان ساده طرحی است که برای وبسایت نظر می‌گیریم و UX (User Exprience) تصمیماتی است که برای راحتی (Conveniece) کاربر در نظر گرفته می‌شود. یک کاربر واحد را در نظر بگیرید روش‌های متفاوتی برای برانگیختن احساسات این کاربر در سایت‌های مختلف وجود دارد. برای مثال در سایت‌های فروشگاهی شما به محض ورود به صفحه اصلی، یک فولد لیست محصولات (PLP: Product List Page) خواهید دید. اگر یک وبسایت آژانس تبلیغاتی را مشاهده کنید در فولد اول احتمالاً یک موشن زیبا یا یک فیلم از فضای شرکت و کارمندان ببینید. بر اساس فوت پرینت (رد پا) کاربران و داده‌های وب در سال‌های گذشته، وبسایت شما در حالت ایده‌آل باید در پنج ثانیه اول یک پرزنتور جذاب باشد.

در غیر این صورت کاربران از سایت شما چِرن خواهند کرد در دنیای وب،مخصوصا در حوزه طراحی گرافیک، مشتری پادشاه است و باید تمام تدابیر برای طی شدن سناریوهای تبلیغاتی برای کاربر در نظر گرفته شوند و باید تمام سناریوها از نظر سرعت، تجربه کاربری و دسترس‌پذیری همیشه تست و کنترل شوند. شما حتی می‌توانید برنامه ویژه‌ای برای خروج کاربر داشته باشید! سناریو شما می‌تواند حرکت سریعتر کاربر در عمق قیف فروش، جذب لید و سرنخ‌های ارتباطی، نصب یک نرم‌افزار و … باشد. UI  و UX قبل از اینکه به شما هزینه اضافه کنند به شما ارزش اضافه می‌کنند!

طراحی وبسایت بازرگانی نیکان تک ایرانیان توسط استودیوی فهار
طراحی وبسایت بازرگانی نیکان تک ایرانیان توسط استودیوی فهار

طراحی مسکات (کاراکتر تصویری)

استفاده از اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها به عنوان سفیر برند به دلیل تغییر رفتارهای افراد یا پیشنهاد مالی قوی‌تر از سوی رقبا در طول زمان ممکن است به شخصیت برند شما آسیب جدی برساند! سفیر برند باید اصطلاحاً Safe بوده و چه تکنیکی بهتر از استفاده از مسکات! مسکات (Mascot) در ابتدا یک شخصیت طراحی شده از یک جاندار یا یک شی و گاهاً خیالی و اسطوره‌ای است که به مرور زمان برای مشتریان شما تبدیل به خاطره و نوستالژی می‌شود. همه ما مسکات خودکار بیک، بابابرقی، عمو یادگار ایران رادیاتور  و چی‌توز‌موتوری را به خاطر داریم.

برای طراحی مسکات که از دسته بندی های طراحی گرافیک می‌باشد، شما نیاز به خلاقیت و شاید جان بخشی به اشیا دارید. شرکت‌های غذایی و الکتریکی، موسسات آموزشی و حتی ایونت‌های ورزشی بزرگ مانند مسابقات جام‌جهانی یا المپیک از تکنیک لوگومسکات استفاده می‌کنند. مسکات تنها تکنیک تبلیغاتی است که گذر زمان، آن را ناب‌تر می‌کند. مسکات پیر نمی‌شود تغییر شخصیت نمی‌دهد، با پیشنهاد مالی رقبا وسوسه نمی‌شود طلاق نمی‌گیرد، وارد حاشیه‌های سینما نمی‌شود و به اعتقاد مردم خوش شانسی می‌آورد!

در طراحی گرافیک ، مسکات‌ها را می‌توان در سه گروه خدمتکار، دلقک و قهرمان جای داد. از مسکات‌های خدمتکار می‌توان مسکات آقای ایمنی، امداد خودرو و از مسکات‌های دلقک چی‌توز‌موتوری و خرگوش دوراسل و از مسکات‌قهرمان می‌توان از مسکات صباباتری را نام برد. اگر لوگو اولین لباس یک برند باشد مسکات چهره تجاری تبلیغاتی یک برند است

طراحی مسکات برند زنگ قرمز
طراحی مسکات برند زنگ قرمز توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی استوری بورد

استوری‌بورد یک نمونه پیش‌تولید تصویری از یک پروژه رئال است. این سبک از طراحی گرافیک نیز طرافداران مخصوص خود را دارد. شما ممکن است استوری‌بورد را برای یک فیلم، سریال، انیمیشن و یا حتی یک بازی کامپیوتری استفاده کنید و شامل مواردی مانند حرکت دوربین، دیالوگ‌ها، دکوپاژ صحنه، موسیقی و زمان‌بندی است. استوری بورد به مجریان و بازیگران یک پروژه، یک دید مشترک می‌دهد و به پخته‌شدن ایده تجاری کمک زیادی می‌کند.

استوری‌بورد به تخمین دقیق هزینه پروژه کمک می‌کند، می‌توان تگ‌لاین و استوری را در دل فریم‌های استوری‌بورد گنجانید و تیم تبلیغاتی را به راحتی بریف و مرور فن کرد. برای درک اهمیت استوری‌بورد در طراحی گرافیک یک راننده رالی تصور کنید که بدون نقشه وارد مسیر مسابقه می‌شود. به کمک استوری‌بورد می‌توان فریم‌ها را قبل از اینکه از لنز دوربین خارج شوند با قدرت ذهن و هنر طراح مشاهده کرد و بخشی از تخیل طراحان را در قالب یک سند مکتوب و مصور در دست داشت!

طراحی کاتالوگ صبا باتری
طراحی کاتالوگ صبا باتری توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی تندیس

طراحی تندیس جاییست که قدرت هنرهای تجسمی، به متریال صنایع تبدیلی فرم می‌دهد. تندیس‌ها به عنوان یک سازه نمادین کوچک در طراحی گرافیک می‌توانند یک نشان یا یک هدیه نفیس باشند. ایونت‌ها خاتمه می‌یابند ولی این تندیس‌ها هستند که به عنوان یادگار در تالار مشاهیر یک سازمان یا ویترین‌های مدیریتی خودنمایی می‌کنند و یادآور روزهای خوش هستند.

زمانی که شما نمی‌توانید در یک رویداد فرهنگی یا تجاری از بزرگان یک صنعت بوسیله پول یا یک هدیه فاخر قدردانی کنید تندیس‌ها بهترین گزینه هستند که علاوه بر حفظ شأن، از برند شما پرستیژ بهتری خلق می‌کند.

 

طراحی تندیس جشنواره اسب
طراحی تندیس صنعت اسب توسط استودیو توسعه برند فهار

طراحی بسته‌بندی

برای درک اهمیت طراحی بسته‌بندی، برندهای بزرگ را بدون طراحی و بسته‌بندی تصور کنید! قطعاً فاجعه رخ می‌دهد! طراحی به بسته‌بندی شخصیت و بسته‌بندی به محصول، هویت می‌دهد! سزای متفاوت نبودن در تبلیغات، مرگ است، آدامس‌های آیدین و خرسی را در دهه هفتاد به خاطر بیاورید بیشتر از اینکه مزه این آدامس‌ها را به یاد داشته باشیم آدامس‌های آیدین را با عکس‌های روبرتو باجو، مارداونا و آن خرس سیاه گنده روی آدامس‌های خرسی می‌شناسیم.

آنقدر که  “به من بگو چه آدامسی می‌جوی تا بگویم که هستی”؟! بسته‌بندی پاپ کورن با سر زامبی را تصور کنید یا بسته‌بندی کلوچه‌ای که شبیه به اجاق گاز است! تمام خوراکی هایی که با باقیمانده پول بقالی می‌خریدیم را یکبار دیگر مرور کنید مسلماً خوراکی‌هایی که بسته‌بندی خلاقانه‌تری مثل لُپ لُپ داشتند را زودتر به خاطر می‌آورید! نتیجه این است که طراحی گرافیک و طراحی بسته بندی برای یک برند، شرکت و سازمان بسیار با اهمیت است.

جالب است بدانید در طراحی بسته‌بندی برای تشخیص ساده توسط بیمار، نمی‌توان از هر رنگی استفاده کرد یا برای مثال ممکن است از فونت‌های بریل برای نابینا و کم‌بینا استفاده کنید! طراحی برای بسته‌بندی نیاز به تشکیل اتاق خلاقیت دارد خلاصه خواسته‌های خود را روی کاغذ بنویسید و ادامه کار را به ما بسپارید!

طراحی بسته بندی گوشت ویلو
طراحی بسته بندی گوشت ویلو توسط استودیو توسعه برند فهار
5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه