بازاریابی نوین چیست؟
در این مقاله راجع به تأثیر و قدرت بازاریابی و انواع آن صحبت میکنیم. بازاریابی یا مارکتینگ در عصر جدید، هنر حل مسأله از طریق ابزارها و محتواهای مختلفی مانند متن، ویدیو، انیمیشن، موشن، پادکست، محتواهای تصویری، پادکست و … است.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
تبلیغات، بازاریابی و برندینگ
کارشناسان بازاریابی، دستهبندیهای زیادی را برای بازاریابی قائل شدهاند ولی بازاریابی را میتوان در دو دسته برونگرا و درونگرا جای داد. در ادامه به معایب و مزایای هر کدام از این دو روش میپردازیم.
تبلیغات جاییست که شما سعی زیادی در اثبات خود به مشتریان دارید اما بازاریابی، یک رابطه دو طرفه سازنده و برندینگ یک رابطه دو طرفه بسیار قوی است. رفتارهای یک بیزینس در این سه مقوله با هم تفاوتهای بنیادینی دارد. سفارش استوری به یک اینفلوئنسر را در نظر بگیرید؛ معمولاً تبلیغات عمر لحظهای داشته و به محض پایان باجت تبلیغاتی، دیگر اثری از بیزینس شما وجود ندارد! بله فقط یک دیجیتال مارکتر آماتور میتواند یک بودجه عظیم را با یک برنامهریزی ضعیف از دست بدهد.
در مقابل یک محتوای ضعیف را به عنوان طعمه در نظر بگیرید که حتی کاربران شبکههای اجتماعی به مضمون آن حمله کردهاند و این خود سبب بیشتر دیده شدن یک بیزینس شده است. رفتارهای نگاتیو هوشمندانه برندهای بزرگ را به خاطر بیاورید؛ خواهید دید که ممکن است حتی رفتارهای نگاتیو هوشمندانه سبب ترند شدن شما شوند.
قبل از هر فعالیت بازاریابی، از خود این پنج سئوال را بپرسید: چرا؟ چگونه؟ کی؟ کِی؟ و کجا؟ پاسخ درست به این چند سوال باعث میشود علاوه بر ذخیره بودجه تبلیغات خود، یک رفتار حرفهای با اثرگذاری بیشتری از بیزینس خود بروز دهید. بازاریابی حل مسأله است و مهمترین سرمایه در رقابت، مردم هستند. به یاد داشته باشید هیچ بیزنسی با تبلیغات بیگبنگ نتوانسته در یک مارکت پررقابت دوام بیارد.
بازاریابی برونگرا
زمانی که از تکنیکهایی استفاده میکنید که باید مستقیماً به دنبال مشتری بروید، از یک روش برونگرا یا (outbound) استفاده میکنید. بازاریابی برونگرا ممکن است موفقیتآمیز باشد ولی ریسک زیادی دارد و در دراز مدت، خستهکننده و فرسایشی میشود.
بازاریابی برونگرا انرژی زیادی از منابع انسانی میگیرد و به محض متوقف کردن فعالیتها، ارتباط با مشتری قطع میشود، همچنین شانس دریافت سرنخ و دادههای ارتباطی کاهش مییابد. با تمام آنچه گفته شد، بازاریابی برونگرا در مواردی برای یک کسب و کار کوچک و متوسط راهحل مناسبی است و زمانی که شما هنوز زیرساختهای خود را کاملاً تشکیل ندادهاید میتواند یک میانبر برای دستیابی به مشتریان ایدهآل باشد.
دایرکت مارکتینگ و استفاده از تکنیکهایی نظیر اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ با استفاده از بانکهای اطلاعاتی که از بیزینسهای مکمل خود دریافت میکنید یک راهحل معقول است. معمولاً بازاریابی برونگرا از قدرت کمتری نسبت به بازاریابی درونگرا برخوردار است، اگرچه استفاده ترکیبی از بازاریابی درونگرا و برونگرا میتواند منجر به موفقیتهایی چشمگیر شود.
بازاریابی درونگرا
اگر یک زیرساخت تشکیل داده و یک ارزش افزوده از طریق محتوا یا یک گیمیفیکشن ارائه دهید، مخاطب در مرحله اول با بیزینس شما ارتباط برقرار کرده و پس از مدتی به کیفیت برند شما وفادار و سفیر مارکتتان میشود. بازاریابی برونگرا نیاز به زمان زیادی دارد اما از قدرت بینظیری برخوردار است. بازاریابی درونگرا به شرط چینش درست استراتژیها و انتخاب ابزارها از هزینههای کمتری برخوردار است و میتواند در درازمدت مانند چیزی شبیه به معجزه عمل کند!
مارکتینگ و برندینگ هزینه ندارد بها دارد!
در اجرای هر تکنیک بازاریابی، یک مثلث با سه راس هزینه، کیفیت و زمان وجود دارد. با دستکاری هر عامل، دو عامل دیگر تحت تأثیر قرار میگیرند. بازاریابی یک چرخه سالم است که در هر تکرار، اصلاح و مجدداً تعریف میشود. در بازاریابی فقط مسئله فروش مطرح نیست. قبل از هر فروش، مشتری باید از سه مرحله آگاهی از برند، علاقمندسازی و وفادارسازی بگذرد و سپس به انتهای قیف فروش برسد.
برای مارکتینگ یک محصول باید با آن زندگی کرد و از دل اتاقهای خلاقیت و فکر راهحل پیدا کرد. با علم به اینکه مشتریان منطقی فکر میکنند ولی احساسی خرید میکنند میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی یک گیم است که میتواند دو برنده داشته باشد! برای تأمین هزینههای بازاریابی از سرمایه اصلی خود استفاده کنید چرا که بازاریابی جوهره اصلی یک کسب و کار است و هیچگاه حتی در اوج موفقیت، نباید متوقف شود.
بازاریابی فقط تولید نیست توزیع است
وقتی صحبت از توزیع درست محتواست، پایِ زمان و مخاطبشناسی و همچنین ابزارهای پروموت به میان میآید. فرمول موفقیت بیزینسها یک نسخه تکراری ندارد و بنا بر شرایط، یک ابزار کوچیک میتواند یک اهرم بزرگ برای رسیدن به خواستههای بازاریابی شما باشد.
اگر در گذشته کانتنت یا محتوا پادشاه محسوب میشد، امروزه توزیع درست کانتنت، پادشاه است. یک تیم ایدهآل دیجیتال مارکتینگ، سی و چهار جایگاه شغلی دارد که متأسفانه به دلایل محدودیت فضا و بودجه حتی در آژانسهای بازاریابی، این تعداد از منابع انسانی وجود نداشته و حتی در صورت وجود، هماهنگ کردن چنین تیم بزرگی کاری بسیار دشوار است. توزیع درست نیازمند شناخت دقیق از الگوریتمها، قابلیتها، پیک بازدید، سگمنتبندی مشتریان و شناخت پرسونای یک بیزینس است. با این حال موجسواری روی جریانهای اجتماعی و فرصتشناسی فقط از یک تیم بازاریابی حرفهای برمیآید.
تب طراحی سایت، سئو، سئوی اصولی در بازاریابی
در اوایل دهه نود شاهد تب طراحی سایت بودیم و مالکین کسبوکارهای کوچک و متوسط به طراحی سایت همچون یک کاتالوگ دیجیتال نگاه میکردند. در اواخر دهه نود، تب سئو روی کار آمد و فقط برخی از کسبوکارهای ایرانی میتوانستند دریابند که سئوی اصولی چه تأثیری در درازمدت بر بازاریابی آنها خواهد داشت. سئو علیرغم نوپا بودن در ایران دارای منابع انسانی زیادی است اما فقط یک بازاریاب حرفهای میتواند تعصبات و شنیدههای بدون استناد را کنار بگذارد و به تناسب زمان و شرایط از کانالهای تبلیغاتی مختلف بهره بگیرد.
آمارها و ارقام برای هر بیزینس ممکن است تفسیرهای مختلفی داشته باشند، مخصوصاً بیزینسهای B2B که بیشتر از اینکه نیاز به دیده شدن داشته باشند، نیاز به «درست و به موقع دیده شدن» دارند! دادهها و تفسیرهای یک بیزینس دیگر را به بیزینس خود تعمیم ندهید و همواره سعی کنید بر اساس فَکتهایی تصمیم بگیرید که برای همه بیزنسها ثابتاند، چرا که بخش بزرگی از تکنیکهای بازاریابی بر اساس حدس و گمان است و همیشه دارای اثرگذاری لازم نیست.
ناکارفرما و مجری های خیالی: انتظارات و عملکردها
بازاریابی رفته رفته از حالت سنتی خود خارج شده و امروزه بیزینسها بر سر اشغال جایگاههای گوگل و مایکتهای داخلی و خارجی میجنگند و همواره میکوشند که بیشتر یک ارزش را خلق کنند و کمتر به تبلیغ مستقیم خود بپردازند. با داغ شدن بازارِ بازاریابی دیجیتال و دشوار بودن سنجش کیفیت تیمهای مختلف توسط کارفرمایان و از طرفی عدم آگاهی از اهداف کارفرما، شاهد ناکارفرمایان و مجریهای خیالی هستیم. همواره قیمتگذاری خدمات یک چالش اساسی محسوب شده و زمانی که فاکتور زمان و کیفیت هم در نظر گرفته میشود قیمتگذاری اصولاً یک امر توافقی خواهد شد. پیشنهاد میشود مدیران برای آگاهی از عملکرد تیمهای بازاریابی دورههای بازاریابی برای مدیران را آموزش ببینند.
تفکر سرمایهگذاری استودیو فهار در بازاریابی
بازاریابی هر آنچه که باشد از جنس سرمایهگذاری است. این شما هستید که تصمیم میگیرید گندم بکارید یا گردو! اگر بیزینس شما نیاز به تزریق سرمایه در بدنه خود دارد سعی کنید از ابزارهای زودبازده نظیر سوشالها، دایرکت مارکتینگ و گوگل ادز استفاده کنید و در طول این مدت به سرمایهگذاری روی گوگل، سندهای بازاریابی، برندینگ، تقویت روابط عمومی، تولید و پرورش لیدهای ارزشمند فکر کنید. ما در استودیو توسعه برند فهار بازاریابی را یک معما میدانیم که از حل کردن آن لذت میبریم. اگر شما یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید که ارزش ذاتی خوبی دارید و نیازمند تصمیمات هوشمندانهای برای ورود قوی به مارکت هستید، میتوانید از ارتباط با کارشناسان ما بهره ببرید.
آیا بازاریابی B2b هم از روش بازاریابی نوین است؟
انواه بازاریابی نوین شامل :
- بازاریابی اینترنتی
- بازاریابی دهان به دهان
- بازاریابی ویروسی (سلول به سلول)
- بازاریابی پارتیزانی
- بازاریابی حسی
- بازاریابی شبکه ای
مطالب مشابه
دلایل نیاز به طراحی وب سایت در کسب و کار
اگر در مورد ارزش بالای طراحی وب سایت در کسب و کار خود مطمئن نیستید، باید عوامل مختلفی را در
فیلم آموزشی؛ تعامل با تصویر و ارتباط چندحسی
فیلمهای آموزشی به عنوان یکی از بهترین محتواهای تبلیغات همسان یا نیتیو به سه فاکتور هزینه، زمان و قدرت اثرگذاری
بازاریابی ویروسی، جادوی کسب و کار!
برای فردی که زندگی در 2020 را تجربه کرده است مفهومی سادهتر از “ویروس”و”همهگیری” برای فهم و توضیح وجود ندارد.
آیا میدانید انتخاب اشتباه شعار تبلیغاتی چه تاثیری بر روی کسب و کارتان میگذارد؟آیا میدانید اسلوگان چیست؟ تگ لاین چیست؟