استاپ موشن و جادوی حرکت
استاپ موشن (stop motion) یکی از جذابترین تکنیکهای جانبخشی به کاراکتر طراحی شده است. این ابزار به اندازه موشن گرافیک یا حتی بیشتر نیز محبوب است. در این تکنیک، سوژه را به صورت فریم به فریم حرکت میدهند و تصویر آن را به وسیله دوربین ضبط میکنند. استاپموشن فرار جوجهای (2000)، استاپ موشن عروس مردگان (2005) یا گوسفند زبل (2015) نمونههایی بسیار جذاب این نوع از انیمیشنسازی است.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
تاریخچه استاپ موشن
استاپ موشن، هنری قدیمی است و قدمت آن تقریباً با صنعت سینما برابر است. استفاده از stop motion در سینما با فیلم (Humpty Dumpty Circus) در سال ۱۸۹۷ آغاز شد. از آن پس سالها برای ساخت جلوههای ویژه مورد استفاده قرار میگرفت. حتی در فیلمهای جذاب Star Wars و The Terminator و Robocop نیز با استفاده از این تکنیک ساخته شدهاند.
نمونه استاپ موشن ساخته شده در استودیو فهار
ساخت استاپ موشن به سفارش برند سمینتال توسط استودیو توسعه برند فهار
استاپ موشن یا جان بخشی به اشیا چیست؟
استاپموشن ترکیب عکاسی، هنر و تکنیک است. در استاپموشن، با توجه به روایت داستان، به اجسام جان بخشیده میشود. تمامی اشیاء با توجه به خواست شما به جنبوجوش میافتند. استاپموشن، هنرِ خلاقانه به حرکت درآوردن اشیاء است. به طوری که در نهایت مفهوم خاصی را روایت کنند. استاپ موشنیست باید بتواند در ذهن خود، اجسام را زنده کند و به هر کدام جان بخشد. به آنها حرکت دهد و هر کار خارقالعادهای که در دنیای عادی امکان به وقوع پیوستن آن ممکن نیست را در دنیای موشن عملی کند.
استاپ موشن در واقع ایجاد حس حرکت در ذهن مخاطب است. هر چه بهتر بتوان این حس را به زیبایی و بدون نقص القا کرد، گیرایی پیام بیشتر شده و برای مخاطب باور پذیرتر میشود. از عروسکهایی با مفاصل متحرک یا عروسکهای خمیری، لگو، وسایل خانه، گیاهان و همچنین گاهی به جای اشیاء از انسان استفاده میشود.
تفاوت استاپ موشن با موشن گرافیک
در مقاله موشن گرافیک مفصل به چیستی و اهمیت آن پرداختهایم، اما در اینجا میخواهیم به طور خلاصه به تفاوت آن با استاپموشن بپردازیم.
- موشن گرافیک، دشواری و پیچیدگی کمتری نسبت به استاپموشن دارد و بیشتر با مفاهیم انتزاعی، رنگ و حجم ساخته میشود. اما برای ساخت استاپ موشن، باید تمام کارهای مربوط به شخصیت پردازی، قصه، صحنهپردازی و… با دقت بسیار انجام شود تا نتیجه خوبی حاصل گردد.
- در ساخت استاپ موشن و به طور کلی انواع انیمیشن، سازنده تمام تلاش خود را میکند تا جانبخشی به شخصیتها صورت بگیرد؛ در صورتی که این کار در موشن گرافیک الزامی ندارد. حتی در بسیاری از موشن گرافیکها، اصلاً شخصیت به کار نمیرود و فقط حرکت المانها دیده میشود.
- انواع انیمیشن از جمله استاپموشنها، این قابلیت را دارند که بتوان آنها را ادامه داد زیرا داستان آنها از تخیلات نویسنده سرچشمه گرفته و راوی داستان، یکی از شخصیتها است؛ در صورتیکه راوی موشن گرافیک سوم شخص است و سناریوی آن معمولا یک فرآیند علمی، اقتصادی و… است، هنر و تخیل در آن جایگاهی ندارد.
- استاپ موشن معمولاً قالب سینمایی دارد و بدون شک زمان طولانیتری میتواند مخاطب خود را سرگرم کند. مخاطب در طول تماشای آن به صورت مستقیم، پیام خاصی را دریافت نمیکند. در حالی که اصلیترین کاربرد موشن گرافیک، انتقال پیامی مشخص و به صورت مستقیم است.
- انواع مختلف انیمیشن از جمله stop motion، به دلیل جذابیت در داستان و کاراکتر، توجه طیف گستردهای از افراد جامعه را به خود جلب میکند. موشن گرافیک دارای ایدهای مشخص است که مخاطب میتواند با آن همذات پنداری کند.
انواع استاپ موشن
-
کِلی انیمیشن (Clay Animation)
در ساخت کلی انیمیشن از مادهای به اسم کِلی تون یا همان خمیر بازی استفاده میشود. با استفاده از این مواد، کاراکتر و اشیا مورد نظر را میسازیم و در هر فریم شکل آنها را تغییر میدهیم تا اینکه در نهایت احساس میکنیم هر کاراکتر به خودی خود حرکت میکند.
-
کات اوت انیمیشن (Cutout Animation)
در کات اوت Animation از کاراکتر هایی فِلت که از کاغذ ساخته شدهاند، استفاده میشود و برای بک گراند هم از موادی مانند کاغذ، پارچه سفت، یا عکس میتوان بهره گرفت.
-
آبجکت انیمیشن (Object Animation)
در ساختن آبجکت انیمیشن از اشیاء استفاده میشود. در این نوع stop motion میتوان با استفاده از اشیایی ساده که اطراف وجود دارد، به جهان متحرک سازی کاراکترها، بکگراند و … وارد شد.
-
پیکسیلیشن انیمیشن (Pixilation)
روند ساخت استاپموشن به روش پیکسل کمی متفاوت از سایر روشهاست، چرا که از بازیگرهای واقعی در هر فریم بهجای اشیا استفاده میشود. مانند روشهای دیگر هر بازیگر از یک حالت شروع میکند، حرکاتی منقطع انجام میدهد و در هر فریم حالت خود را تغییر میدهد.
برای تولید یک استاپ موشن موفق، چه کنیم؟
تولید یک استاپموشن تبلیغاتی خوب در وهله اول به انیماتور و عکاسی تبلیغاتی حرفهای و خلاق، طراح صحنه، سناریونویس مسلط به دنیای stop motion و دنیای تبلیغات دیجیتال نیاز دارد و در وهله دوم، داشتن ابزار و تجهیزات لازم برای ساخت استاپ موشن دارای اهمیت زیادی است.
استاپ موشن چه کمکی به پیشرفت کسبوکار میکند؟
استاپموشن میتواند راه شما را برای ورود به بازار تبلیغات ویدیویی کلیکی، نمایشی یا تضمینی باز کند. چرا که حجم زیادی از کاربران به صفحه شما وارد میشوند یا حداقل نسبت به موشن شما واکنش نشان میدهند. موتورهای جستجو علاقه زیادی به محتواهای ویدیویی دارند. بهرهگیری از ویدیو مارکتینگ میتواند یک راه میانبر برای دیده شدن در گوگل باشد.
استاپ موشن؛ برگ برنده تبلیغاتی برندهای مطرح
بسیاری از برند های مطرح دنیا برای تبلیغات خود از به استفاده از استاپموشن روی میآورند. برای نمونه در ویدیو زیر میتوانید stop motion تبلیغاتی برند Red Bull را مشاهده کنید.
مروری بر ساخت استاپ موشن
در آخر به یاد داشته باشید که در ساخت استاپموشن هر چیزی میتواند بدل به یک کاراکتر شود، بنابراین انتخاب یک کاراکتر مرتبط با موضوع یا اتمسفر متناسب با برند تبلیغاتی شما، یک مزیت بزرگ برای اهداف تبلیغاتیتان محسوب میشود. یک استاپ موشن خلاقانه و حرفهای می تواند مثل ساخت فیلم صنعتی به سرعت در فضای مجازی وایرال میشود، توجهها را به خود جلب میکند و به دلیل کشش و جذابیت ذاتیاش، کاربر را وارد تعامل میکند. همین تعامل مخاطب موجب میشود که به برند شما در مدت زمانی کوتاه توسط کاربران بسیاری دیده شود.
مطالب مشابه
مزایا و اصول ساخت فیلم صنعتی کارخانه حرفه ای
نمونه کارهای ساخت فیلم صنعتی شما به عنوان یک برند نام آوازه و موفق میدانید که تبلیغات مهمترین عامل در
خدمات تصویر برداری هوایی این روزها تصویر برداری از زاویه روبرو دیگر عادی و تکراری است. اگر به دنبال یک
عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع با هلی شات توسط استودیو توسعه برند فهار
عکاسی با هلی شات چیست؟ عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در
0 تا 100 تیزر تبلیغاتی املاک به همراه نمونه کارهای جدید
نمونه کارهای تیزر تبلیغاتی و صنعتی مشاهده همه نمونه کارها چند دقیقه را صرف این موضوع کنید که شرکت شما